الموقع الرسمى لمحمد حماقى
محمد حماقى يتكلم عن نفسه  41083010
محمد حماقى يتكلم عن نفسه  41083010
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
حماقى يفوز بجائزه الدير جيست افضل مغنى وافضل مطرب لسنه 2012محمد حماقى يسافر دبى لتصوير كليب الالبوم الاخير (من قلبى بغنى) حماقى مش هيغنى فى اول تجربه تمثيليه ليهطرح النجم محمد حماقي ألبومه الغنائي الجديد "من قلبي بغني"، والذي يعد الأول له مع شركة "نجوم ريكوردز".قال ياسر خليل مدير أعمال حماقي  إن الألبوم تم تسليمه للشركة بالفعل، ويتم حاليا تجهيزه للطرح في الأسواق خلال الساعات المقبلة.وأشار خليل إلى أن الألبوم يضم 13 أغنية وترتيبها كالتالي:"نفسي ابقى جنبه" كلمات أيمن بهجت قمر وألحان عمرو مصطفى وتوزيع توما."ده لولاك" كلمات أمير طعيمة وألحان أحمد صلاح حسني وتوزيع حسن الشافعي.هيقولوا" كلمات أيمن بهجت قمر وألحان محمد يحيى وتوزيع توما."حاجة مستخبية" كلمات محمد عاطف وألحان مدين وتوزيع أحمد إبراهيم."أحلى الناس" كلمات أمير طعيمة وألحان أحمد صلاح حسني وتوزيع تميم."من ضيقتي" كلمات أحمد الجندي وألحان مدين وتوزيع توما."أعرفه" كلمات خالد تاج الدين وألحان خالد عز وتوزيع توما."وادي حالي معاك" كلمات أمير طعيمة وألحان أحمد صلاح حسني وتوزيع تميم."جرى إيه" كلمات أمير طعيمة وألحان عمرو مصطفى وتوزيع توما."إنت بتعند معايا" كلمات أمير طعيمة وألحان أحمد صلاح حسني وتوزيع حسن الشافعي. "ندمان" كلمات أيمن بهجت قمر وألحان محمد يحيى وتوزيع توما."من قلبي بغني" كلمات أمير طعيمة وألحان أحمد صلاح حسني وتوزيع تميم."ادي اللي في بالي" كلمات أيمن بهجت قمر وألحان تامر علي وتوزيع خالد عز.ومن المقرر أن يطرح حماقي الألبوم الجديد مع الاحتفال بعيد الفطر المبارك، وقد يتأخر لأيام قليلة، كما سبق وصرح ياسر خليل لـFilFan.com من قبل.  اهدى الفنان محمد حماقى اغنيه فى عيد الام (اكتر واحده حبتنى) الى كل امهات العرب والمصريين حماقى يحقق اعلى نسبه مشاهده واستماع لاغنيه اكتر واحده حبتنىحماقى ينضم رسميا الى مهرجان موازين حماقى يغنى تتر مسلسل 9 جامعه الدول العربيه فى رمضان اول تعاقد قناه نجوم ريكوردذ مع الفنان محمد حماقى حماقى يشارك الفنان عمرو دياب فى وفاه والده عمرو دياب حماقى يهدى الامهات فى عيد الام اغنيه (اكتر واحده حبتنى)ااحتفل المطرب محمد حماقي بزفافه على نهلة في إحدى الفنادق الكبرى بالقاهرة & حماقى يحصل على جائزه أفضل أغنية فى فيلم h - بحضور عدد كبير من الفنانين هدىحماقي أغنية خاصة لزوجته ورقصا عليها الرقصة الأولى بعنوان "جايز ده حلم" من كلمات أيمن بهجت قمر وألحان أحمد صلاح حسني "سوني" وتوزيع توما وتقول كلماتها: "على فكرة النهاردة أنا ملزم بوعد حيكون عيد ميلادى يوم مالقينا بعض ...جايز حلم .. ده جايز حلم، بس خلاص أنا أسير تأثيره ... رقيقة زى ما أنا عايز فيكى حنان، أموت أنا من غيره .. جايز حلم .. ده جايز، أنا بحبك النهاردة أكثر من كل يوم، متهيألى لازم نستعجل ونقومكم  استقبل حماقي زوجته داخل القاعة وبجواره كل من المطربين حمادة هلال ورامي صبري ورامي جمال ومحمد كيلاني وكريم محسن وتامر عاشور والشاعر أمير طعيمة ومحمد عاطف والملحن محمد يحيى وتامر علي والموزع توما.وغنى المطرب الوحيد الذي اتفق معه العريس على إحياء الفرح هو عمرو دياب 12 أغنية وشارك في الرقص مع الحضور،  وأعرب –الهضبة- عن حبه لحماقي واعتزازه به وأنه يعتبره بمثابة أخوه الأصغر الذي يثق بأرائه الذي أخذ بها في ألبوم "تملي معاك" واستشهد بالموزع طارق مدكور ليؤكد كلامه.وكان من الحضور العالم أحمد زويل وكل من لممثل الكبير عادل إمام والمنتجة إسعاد يونس والممثل أحمد السقا وأحمد حلمي ونقيب الموسيقيين إيمان البحر درويش و المطرب هشام عباس ومصطفى قمر و المطربة شيرين و أمير طعيمة و الممثل هاني سلامة وزوجته والمطربة سميرة سعيد وأحمد جوهر ومصطفى كاملوحضر الموزع توما والمطرب أبوالليف و الشاعر الغنائي أيمن بهجت وحسام حبيب والموزع طارق مدكور و أحمد صلاح حسني و محمد محي وغادة عادل وزوجها المخرج والمنتج مجدي الهواري.

محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Moz-screenshot-3محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Moz-screenshot-2محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Moz-screenshotمحمد حماقى يتكلم عن نفسه  Moz-screenshot-1
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Note_o10
Copyrights ©2008 - 2012,HAMAKI7.YOO7 All Rights Reserved
ملحوظة : المنتدى مجرد مكان لتجمع محبى وعاشقى الفنان محمد حماقى و تواصلهم على الشبكة العنكبوتية.
>>>إبراء زمة إداره المنتدي.أمام الله ثم أمام الجميع..زوار وأعضاء..علي مايحدث من تعارف بين الأعضاء أو الزوار علي مايخالف ديننا الحنيف.
تنبيه:المحتوي الموجود داخل صفحات الموقع(المنتدي)يعبر فقط عن رأي كاتبه وليس عن رأي المنتدي.
E-Mail:hamaki7@yahoo.com
----------------------------------
Designed&Powered By:kareem tal3t
HAMAKI7.com 2011© 
المواضيع الأخيرة
» الجبلاية تدعوا حماقى وإيهب توفيق لحضور مواجهة تونس
محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Images10الأحد سبتمبر 14, 2014 11:43 am من طرف k@mo

»  محمد حماقى العمل والتحضير على ألبومه الجديد
محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Images10الأحد سبتمبر 14, 2014 11:39 am من طرف k@mo

» حماقى ومسيره المثقفين
محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Images10الأربعاء أغسطس 07, 2013 12:36 am من طرف k@mo

» "حماقى" يطير إلى باريس للتجهيز لألبومه الجديد
محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Images10الجمعة يونيو 28, 2013 12:54 pm من طرف al shemaa shemo

» حماقى مش هيغنى فى أولى تجاربه التمثيلية
محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Images10الجمعة مارس 01, 2013 3:50 am من طرف k@mo

» محمد حماقى يسافر دبى لتصوير كليب جديد
محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Images10الجمعة مارس 01, 2013 3:45 am من طرف k@mo

» حماقى اجلت ثلاث حفلات لان مكانى فى الميدان
محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Images10الجمعة يناير 25, 2013 11:34 pm من طرف k@mo

» حماقى يطالب بالدعاء لمصر
محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Images10الجمعة يناير 25, 2013 11:29 pm من طرف k@mo

» حماقى بالصور يسقط يسقط حكم المرشد
محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Images10الجمعة يناير 25, 2013 11:24 pm من طرف k@mo

محمد حماقى يتكلم عن نفسه

كاتب الموضوعرسالة
k@mo
ܓܨمؤسس المنتدىܓܨ
ܓܨمؤسس المنتدىܓܨ
k@mo

محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Empty
مُساهمةموضوع: محمد حماقى يتكلم عن نفسه    محمد حماقى يتكلم عن نفسه  Images10الخميس يونيو 09, 2011 8:44 am

الاسم: محمد ابراهيم محمد الحماقى

حماقي ولا حمائي؟
اسمي الحقيقي في شهادة الميلاد حماقي ، لكن طبعا في مصر بننطق القاف همزة ، فاشتهر الاسم حمائي ، وحماقي.

هل حماقى اسم مصري ؟

نعم مصري ولكن أحنا في مصر ما بننطقش حرف القاف .

الاسم غريب على مصر ، هل لك أصول غير مصرية ؟

لا , جذور العائلة كلها من مصر إحنا من بنها وفيه من العائلة حسب ما اسمع من بورسعيد ومن الإسكندرية

ولى أخ واحد أكبر منى وأب وأم والحمد لله أحياء

خريج كلية تربية موسيقية

سني 36 سنة

الحالة الاجتماعية أعزب ..

لماذا ؟
والله هو الموضوع نصيب وأنا مش عايز استعجل في الاختيار وخصوصا إن اللى بيخوفنى في الوسط الفني
حدوث الطلاق الكثير فأنا مش عايز استعجل .

36 سنة ومش عايز تستعجل ؟

لا أنا اقصد مش عايز استعجل في الاختيار , لأني مش عايز أخطا في الاختيار ويترتب على هذا الخطأ مشاكل كتيرة في حياتي

ما هي مواصفاتك في شريكة الحياة ؟

أنا بصراحة لا يشغلني الجمال أوى , ولكن اللى يهمنى أن تكون طيبة زى أمي , وعندها ثقافة , و أهمها أنها تكون فاهمة انها ست ,لأن ستات كتير جدا طريقة كلامهم وتعاملاتهم بحس أنهم ناسيين أنهم ستات , وأحب بردوا إن زوجتي يكون لها شخصية ايجابية وليست شخصية متسلطة , أحس بمشاركتها لي في حياتي عن طريق النصيحة والاهتمام بي وهكذا ..

أحيانا بعض الفنانين نشعر أن هناك بينهم وبين الدين حساسية فما هو رأيك في هذا الأمر ؟

أنا كنت سمعت حديث بيقول ( حفت الجنة بالمكاره وحفت النار بالشهوات ) فالطريق للجنة صعب مش على الفنانين بس ... لا على الناس كلها عشان تاخد الثمرة لازم تتعب شوية.

ودا يرجع إلى أن الدين في إعلامنا أو أن إعلامنا لا يظهر الدين بالشكل اللى المفروض يظهر عليه ، شوية مشاكل بتحصل في حياتنا الإعلام بيجى يكبرها ويعمل مشكلة كبيرة ، والناس كتير ببتتلخبط ومفيش حد بيقول الصح من الغلط بس طبعا ده مش مبرر لان كل واحد في إيده يا خذ خطوة للأمام ، ومش سبب إننا نكون بعيد,
ومش صعب. ... أنت فى خمس دقائق تجرب وتقرب ممكن تدخل المسجد تقرأ قرءان , حد يعلمك حاجه بس ما على الإنسان إلا انه ياخذ الخطوة الأولى , بس وزى ما قلت هو الموضوع مش صعب وبنصح أي حد انه ياخذ الخطوة ويجرب زى ما بيجرب أى حاجه تانيه وبيندم بعد كده ليه مانجربش نمشى في الطريق ده وأكيد كلنا محتاجين الدين وعمرنا ما هنندم إذا تقربنا إلى ربنا سبحانه وتعالى.

وبردوا في حاجه تانيه مهمة إن فيه ناس دايما بتفتكر إن المتدين ده راجل فاضي مابيعملش حاجه غير إنه يصلي في المسجد وده طبعا غلط ده في مهندسين ودكاتره ورجال أعمال ومتدينين بردوا وبيمارسوا حياتهم طبيعي ,

وبقول دايما لأي حد أنت جربت حاجات كتير وطلعت في الأخر غلط ، طيب جرب ديه ومش هاتخسر حاجه .

محمد حماقي والمشاعر الإنسانية

يا ترى الفنان محمد حماقى بيتابع الأحداث والنشرات الإخبارية في فلسطين والعراق ولبنان ويا ترى ما مدى اهتمامك كانسان قبل ما تكون فنان تجاه ما يحدث للمسلمين من مشاكل في هذه البلاد ؟

أنا بتشغلنى الأخبار جدا من الناحية الإنسانية يعنى بتعب جدا لما بشوف الأطفال عمالة تموت وتتعذب أكتر ما بيهمنى الصراعات السياسية بين الحكومات ، للأسف الموضوع ده مش في ايدينا زى مثلا العراق دلوقتى أكتر حاجه بتؤلمنى هى الناس الغلابة اللى عمالة تموت وتتدبح نتيجة صراعات سياسية هى ملهاش دخل بها.

أحنا بنلاحظ إن الأخبار السياسية أصبحت تجذب اهتمام ناس كتير ليس عندنا فقط بل وفى أوروبا ارتفعت نسبة مشاهدة الأخبار السياسية في أوروبا كثيرا ، ورغم هذا نجد أن كثيرا من الفنانين العرب لا يظهروا أي اهتمام إلى الأحداث الجارية في بلادهم أو ما يجرى في العراق وفلسطين ولا يعبر الفن الذي يقدمونه عن ما يجرى من أحداث ، بل أننا نجد إن الفن الذي يقدمونه لا يتعدى الحب والغرام فما هو السبب من وجه نظرك ؟

لا بالعكس أنا كنت اشتركت في اوبريت من حولي سنتين تلاتة اسمه ( القدس هاترجعلنا ) وكان اشترك في الأوبريت دا فنانين كتير جدا ودا كان بسبب قتل محمد الدرة في فلسطين لان الموقف كان صعب أوى على الكل.

وعادة الموضوع ده بيحصل لما بيحدث حاجه كبيرة زى محمد الدرة مثلا ودايما بيبقى في حالة جمود كده لغاية لما يحصل حدث صعب يفوق الناس وتلاقى الناس كلها بتكلم بعض بانفعال , الانفعال ده هو اللى بيحركنا .

لكن هل هناك تفاعل مع الأحداث ؟

طبعا يوجد ولكن ماذا سيفعل.

وماذا تفعل النشرات والأخبار والقنوات المختلفة ؟

أعتقد أنها تزيد الأمر بلاء فمثلا عندما يرى الرجل من حماس فتح تقتل زملاءه والعكس سيزداد الأمر سوءا ويزيد الانفعال.

أقصد أننا نرى الفن يقدم جوانب الحياة المختلفة مش حب وغرام فقط ؟

لا طبعا وأنا معاك فى النقطة ديه ، وعشان كده إحنا كان فيه اغنية تأليف أيمن بهجت وتلحينى كلماتها جميلة جدا كان المفروض يغنيها هشام عباس لكن انا اللى هاغنيها.

ايه موضوعها ؟

موضوعها عن اليهود وكلمات الأغنية

سيدنا موسى كان نبيهم
انزله المولى عليهم
يوم ما راح ياخد الوصايا العشرة ليهم
خانوه .. جيه المسيح يوم معاهم
بردوا شاف الويل معاهم
رغم انه بمعجزات الله شفاهم
بردوا خانوه
كان غضب من ربنا
يتشردوا هنا وهنا
سنين كتير والوقت فات
صحى الخبيث المستكين والقلب مات
صهيونى خبيث
طمعان فى الفلسطينى البرىء
أفعى ورافعة الراية من فوق كوم فتات
أول ما قالوا إسرائيل
ابتدا جهادنا الطويل
لا اله الا الله
كلنا فدائي وشهيد
قتل ودمار وجنون ولوثه
والضحايا شيوخ .. قساوسة
ماعندهمش حرام وعيب
صبراوشتيلا
وقانا يانا والناس قتيله
والاهانة شكلها أصبح معيب
والمسجد الاقصى وخلافه
واليوم اللى الطفل شافه
خلى شعر راسه يشيب
لا اله الا الله
كله دين وتار قديم

أيضا كان فيه أغنية لفيلم محمد هنيدى كلموني عشان اعملها ... كلماتها بتقول:

لو ايدى في أيد أخويه
ابن امى وابويه
يشيل عنى همي
وأنا أديله عينى
لو حاجه ناقصانى
يموت نفسه عشانى
أنا قوى وهو جنبي
كام مرة الكلام ده قلنا
وعدنا ولا ده كله
كلام أغاني مابنعملش بيه

الأغنية بتتكلم عن معانى جميلة جدا بس ما بنعملش بيه .

وقفة مع النفس ولحظة تفكير .....

حضرنا جنازة رياض الهمشري الحقيقة يا محمد أنت عجبتنى جدا في جنازة المرحوم بإذن الله رياض الهمشري لأني لاقيتك واقف وقفة راجل وخصوصا عندما أراد المصورون النزول إلى القبر بالكاميرات فأعترضتهم ومنعتهم من النزول فى هذا الموقف تحديدا فيم كنت تفكر ؟

كنت بفكر إني ممكن أكون بكره مكانه أو بعد شويه ممكن في أي لحظة أكون مكان رياض ،وكلنا هنا بس محدش عارف مين قبل مين , وكنت وأنا في الجنازة كنت حاسس إن أنا مكان رياض وبيحصلي اللى بيحصلوه بالظبط , وإن ممكن إني أكون أنا , فبصراحة المسالة صعبة , حاجه صعبة مش إنك تموت لا هي صعبه على إنك رايح ازاى والموضوع ده حاسس انه بيمنعنى من حاجات كتير .

من وجهة نظرك يا محمد ما مدى تأثير أغنية مثلا كلماتها عن الموت والقبر والحساب في الناس وهل ممكن تكون أغنية زى ديه سبب في إن الناس تقرب من ربنا سبحانه وتعالى ؟

الناس بتتعامل مع الأغنية على إنها ترفيه. من وجهة نظري إن الفكرة ديه صعب تنفيذها كأغنية ، صعب لأن الناس أتعودت أن الأغنية عبارة عن ترفيه وليس عظة أو عبرة و أنت بتتكلم عن أصعب حاجه أنت بتقوله موت فالموضوع قاتم أوى وصعب من وجهة نظري إن الناس تتقبله.

لكن ممكن تتعمل الفكرة والمعنى المهم ده كفيلم لأن الفيلم هيكون مدة أطول ويمكن عرض المعنى بشكل تفصيلى أكتر لما بعد الموت بطريقة تجعل الشخص الذى مات يعيش بروحه مع المشاهد وهو يرى أن كل ما كان يملكه أصبح لا يملك منه شيئا ( فزوجته تزوجت غيره وأبناؤه باعوا سيارته يعنى مثلا ، هذه الفكرة ستكون رائعة اذا اتعملت كفيلم وليس كأغنية ، لأن الأغنية مدتها الزمنية دقائق ولا تتيح لهذه المعانى جميعا أن توجد فيها .... ناس كتير اوى تلاقيها بتسأل سؤال واحد ياترى لو مت رد فعل الناس هايبقى ايه وكل الحاجات الللى بتتعلق بيها واللى انت حاسس انها ملكك اصبحت مش ملكك بس ممكن المعنى ده يتعمل فيلم ويكون جميل جدا
وممكن توصل بردوا مسألة الندم على اللى راح ولو كنت عملت كذا ....

تجربة الإنشاد الديني ونجاحها....

تجربة الأناشيد الدينية تجربة أثبتت نجاحها هل تفكر في خوض هذه التجربة فى الفترة القادمة وخاصة أنك قد قابلت مشارى راشد العفاسي وهل يمكن أن تحكي لنا الظروف الخاصة لهذة المقابلة وكيف تمت ؟

الحقيقة أنا كنت في جلسة مع رجل أعمال يملك عدة قنوات فضائية منها قناة العفاسي المسئول منها مشاري راشد
فقلت له أنا نفسي أقابل الراجل ده ، ففوجئت أنه طلع الموبايل وراح متصل بمشارى وقاله أنا معايا محمد حماقي وفعلا رحنا لمشاري في الأستوديو اللي بيسجل فيه ، وسعدت جدا بمقابلته ووجدته رجل مثقف ومتطور يبحث عن الجديد ومما لفت نظري هو تجهيزه للأستوديو أول ما دخل وكيفية تعامله مع أحدث الأجهزة وهذا الأمر يحتاج إلى مهندس .... وسمعني النشيد اللي كان بيسجله ورغم إن كان فيه مهندس موجود لكن هو اللي جهز كل حاجه , فعجبنى جدا إنه فاهم وانه عارف يستخدم كل جهاز, وعجبنى انه بيدور على الحاجة الكويسة ,
وتكلمت معه في أمور عديدة ، وهو دمه خفيف جدا والواحد حب القاعدة معاه .

سبب في الهداية

الحقيقة كنا عرفنا موقف كنت أنت سبب في هداية مطرب لبناني لم يكن في حياته قد صلى من قبل ولا توضأ ولا يعرف كيف يفعل ذلك وقد كانت أول صلاة يصليها في حياته كانت في بيتك ياريت تحكيلنا ظروف هذا الموقف وأيه شعورك لحظتها ؟

أنا كنت متأثر جدا بالموقف ده وكنت حقيقي حاسس إن فيه اجر كبير يا رب ربنا يكتبهولنا لكنى كنت بفكر ازاى هو كان عايش كده وحاله هو اللي خضنى .... وكنت وإحنا بنصلي مش عارف أركز في الصلاة لأني كنت عمال انظر ليه خايف يغلط ولا حاجه .... وتأثرت جدا لما جيه الراجل ده وقالي بعد ما صلينا عارف وأنا بصلي دعيت ربنا أنى أموت دلوقتى ما حدش قاله دا كان احساس جاله وكنت حاسس بيه .

https://hamaki7.yoo7.com

محمد حماقى يتكلم عن نفسه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» محمد حماقى يتكلم عن البومه الجديد وعن الرئيس الجديد
» عن محمد حماقى
» خطوبه محمد حماقى عن حب
» محمد حماقى ونجوم ريكوردذ
» (نبزة صغيرة عن محمد حماقى)